Insikter
- Marknadsförda inlägg eller annonsera på Facebook?

Marknadsförda inlägg eller annonsera på Facebook?

Skillnaden mellan inlägg, marknadsförda inlägg och annonser på Facebook

Ja, vad är egentligen skillnaden mellan dessa alla olika inlägg på Facebook. Många har full koll på detta, men för en nybörjare kan det kännas en aning rörigt. Jag tänkte alltså reda ut lite kort vad som är skillnaden på inlägg, marknadsförda inlägg och vad en annons är för något. Och lite kort och gott om hur du kan öka din synlighet gratis genom att vara mer engagerad på din Facebooksida. 

"Marknadsförda inlägg skiljer sig åt från Facebook-annonser eftersom de inte skapas i Ads Manager"

Vad är ett inlägg på Facebook? 

Ett inlägg på Facebook är det du postar direkt på förstasidan. Du jobbar alltså inte med budget, utan delar information om er och ert företag. Frekvensen väljer du själv. Vanliga inlägg kan enbart växa organiskt och begränsas därför på så sätt. Du kan inte specificera en målgrupp eller välja vilka som ska se ditt inlägg. Inlägget hamnar där det hamnar och får respons beroende på vem som råkar se och interagera med inlägget. Däremot kan du delvis kontrollera var inlägget hamnar genom att be specifika personer att gilla och dela, på så sätt är det mer troligt att den publik du vill nå faktiskt ser inlägget.  

Behöver du en Social Media partner?

Och vad är då ett marknadsfört inlägg? 

Här lägger vi till en budget och en målgrupp. Det här är det enklaste sättet att annonsera på Facebook. Marknadsförda inlägg skiljer sig åt från Facebook-annonser eftersom de inte skapas i Ads Manager och inte har alla anpassningsfunktioner som finns i Ads Manager. Här kan du bland annat bestämma vilka du vill nå och hur mycket pengar du vill lägga. Ett marknadsförts inlägg är perfekt om du vill blanda organisk trafik med betald marknadsföring. Har ett tidigare inlägg lyckats riktigt bra, och du vill att fler ska se det? Då är det bara att marknadsföra de inlägget! Det gör du genom att följa några steg: 

  1. Vem du vill nå ut till: du väljer en målgrupp med den typ av människa du vill ha kontakt med. Tänk på att begränsa målgruppen tillräckligt. För stora målgrupper gynnar sällan målet. 
  2. Din max-budget: du anger exakt hur mycket du vill spendera under hela kampanjen 
  3. Hur länge du vill köra din annons: när du har klickat på Marknadsför och din annons har godkänts ser personer i din målgrupp annonsen i sitt nyhetsflöde under den varaktighet du angett. 


Annonser - Facebook Ads 

Nu börjar det bli lite mer avancerat. Annonser skapas inte på Facebook vanliga sida, utan i annonsverktyget, Ads Manager. I annonsverktyget kan du snabbt och enkelt duplicera alla dina annonser och kampanjer, du kan styra budget på alla annonser samtidigt, skapa och anpassa olika analyser och ändra alla de parametrar du vill justera. För att komma hit behöver du ha särskilda behörigheter till sidan eller annonskontot ifråga. 

facebookinlägg4

 

Vad anses vara bäst att välja: marknadsfört inlägg eller annonsinlägg? 

Det är viktigt att ditt företag vet och har en tydlig bild med vad ni hoppas uppnå med era annonser. Om du är ute efter målgruppsengagemang för att utveckla varumärkesmedvetenhet för din sida, är marknadsföring av ett inlägg ett bra sätt att maximera synlighet och utöka målgruppen. Annonser kan du använda om du vill skapa mer avancerade annonstyper och kampanjer. Det vill säga om du vill rikta en speciell produkt eller tjänst till en speciell grupp av människor vid en viss tid. 

Viktigt att vara engagerad 

Något du kan göra gratis, utan att sponsra eller marknadsföra dig, är att vara engagerad på din Facebooksida. Öka följarantal osv. 

Ett bra sätt är att komma igång med att svara på kommentarer. Facebook älskar när vi interagerar och kommer på så sätt att behandla ditt inlägg fördelaktigt. Det är dessutom väldigt trevligt att svara på kommentarer.  

Lär känna din målgrupp! Det blir så mycket enklare då. Om din målgrupp gillar det du publicerar är det nästan garanterat att det kommer gå bra för ditt inlägg. Målgruppsanpassning är viktigt att tänka på både i text och bild. 

Bjud in! Har du fått många gillamarkeringar på ett inlägg som gått bra? Bjud in alla som gillat till din sida. Det är ett perfekt, och otroligt enkelt sätt att öka ditt följarantal. 

Engagera dina följare. Skapa roliga tävlingar, fråga frågor! Det skapar genast engagemang, dessutom skapar det en positiv bild av er. 

Text: Louise Williamsson

Louise gör sin LIA hos Digitrooper under hösten 2020 och studerar Affärsutveckling Digital Handel - Logistik vid KYH.

Behöver du hjälp med att utveckla din Facebook-sida? 

Hör av dig så berättar vi mer om vad du kan göra. 

KONTAKTA OSS

Behöver du göra upp en strategi för dina Sociala Medier? Läs mer här

Här kan du läsa mer om hur ofta du ska publicera inlägg i dina sociala kanaler.

Vill du veta mer om våra tjänster?

Sociala Medier

Inbound Marketing

SEM - Google Ads

 

Lästips:

Vill ni veta mer om hur Facebook Ads fungerar? Läs mer här.

Tips på en bra blogg om Facebook Ads av Hubspot.