Insikter
- Höj antalet besök på din webbsida med nyheter och blogginlägg

Höj antalet besök på din webbsida med nyheter och blogginlägg

Så höjer du antalet besök på din webbsida med innehåll

Alla företag som bygger en ny webbsida är ute efter fler besök på webben och fler affärer via sin webb. Vad man dock ofta missar när man planerar för hur webbsidan ska användas är hur mycket kontinuerligt arbete som krävs för att sajten verkligen ska vara nr 1 på Google när kunderna söker efter dig.

"Det bästa är att kombinera din betalda marknadsföring med grymt innehåll som leder till mer organisk trafik."

Google Ads och SEM hjälper men...

Visst – du kan alltid betala för synlighet via Google Ads. Men även där gäller det att ha bra innehåll för att annonserna ska generera bra resultat. Du måste kunna svara på kundernas frågor och tydligt presentera dina produkter och tjänster så att kunderna stannar på din sida. Och förhoppningsvis gör ett köp eller lämnar in en kontaktförfrågan. Det bästa är att kombinera din betalda marknadsföring med grymt innehåll som leder till mer organisk trafik.

NYHET!! Just nu har vi en galet bra deal för alla nya Google Ads-avtalskunder. 100 % rabatt på uppstartskostnaden. Kolla in erbjudandet här!

Vad behövs för mer organisk trafik till din webb?

För organisk trafik – dvs gratis trafik – behöver du arbeta med ditt innehåll löpande. Och inte nog med det. Ditt innehåll måste vara anpassat till dina produkter och tjänster, gärna sammankopplat med ett erbjudande så att du kan fånga in kunden. För att dina blogginlägg, artiklar eller nyheter ska synas när folk söker efter dina produkter och tjänster, måste alla inlägg på din sajt vara SEO-anpassade.

En statisk webbsida som ingen kontinuerligt arbetar med genererar sällan mycket i längden, då det alltid finns andra som jobbar mer för sitt innehåll. De är kanske mindre, yngre och mer hungriga och vill åt den digitala marknaden. Så även om din webb historiskt levererat ett stort antal leads och nya kunder, behöver du vara på tårna för att se till att den fortsätter vara det.

Så många blogginlägg eller artiklar borde du publicera i veckan

Enligt HubSpot borde ett litet företag publicera bloggartiklar ca 4 gånger per vecka, medan ett stort företag borde publicera varje dag. Detta antal innefattar både helt nya artiklar och uppdaterade äldre artiklar. Kom ihåg att du när som helst kan lyfta fram äldre material på din webbsida – du behöver inte alltid skapa fyra eller sju helt nya inlägg. Vissa kan handla om något som är aktuellt, men som funnits med ett tag. För att förbättra din SEO lönar det sig att gå tillbaka och kolla genom äldre innehåll och uppdatera det. Det kan ge dig bättre ranking på Google.

Höj antalet besök på din webbsida med nyheter och blogginlägg

Bild: HubSpot

Varumärkesmedvetenhet

Trafiken till din webbsida kan även öka om du blir en förebild i branschen. Du producerar värdefulla tips och tricks för dina kunder, information om branschen och produkterna som dina kunder och potentiella kunder finner värdefullt. Ju fler som läser dina tips och tricks, desto mer varumärkesmedvetenhet byggs för ditt varumärke. Och på så sätt får du ännu fler leads och potentiella kunder.

Hur ofta ska du blogga/skriva artiklar eller nyheter?

Om målet är att öka organisk trafik till sidan måste du publicera nytt material på din webb ofta. Men hur ofta är givetvis upp till dig. Det är fullt förståeligt att det kan vara svårt för ett mindre företag att få till flera inlägg per vecka, men här kan planering hjälpa. Om du planerar blogginlägg och artiklar långt på förhand har du möjlighet att sakta men säkert få fram materialet. Om du ska skriva om ett ämne, ta fram alla aspekter av detta ämne så att du får ihop fler stödartiklar till varje produkt/tjänst/nyhet du vill prata om. Innehåll som på något sätt lär dina kunder och potentiella kunder någonting är det absolut bästa att publicera för att öka den organiska trafiken.

Hur ofta ska du publicera varumärkeshöjande nyheter?

Om du är ute efter att marknadsföra dig själv och vad ni som bolag kan åstadkomma kan du ge nyttig information om branschen, presentera anställda, berätta om hur ni jobbar osv. Det lär dina kunder och dina potentiella kunder om vem ni är. Sådana inlägg räcker att publicera ca en gång per vecka om du har ett mindre företag.

Få mer organisk trafik med bra innehåll

Summa summarum: Är du intresserad av att verkligen arbeta med din webb och få en sajt som hela tiden rankar bättre och får mer trafik? Då måste du jobba planerat, strukturerat och målmedvetet med sidan. Tänk på att du dels behöver planera allt innehåll och kunna se strukturen på hur innehållet på din sida ska samspela. Och dels behöver SEO-anpassa allt innehåll för att försäkra dig om att du rankar så bra du kan med det innehåll du har.

Mycket av detta kan du göra helt på egenhand. Men för bästa resultat kanske du ska göra din plan med någon som har koll på detta med innehåll, SEO, organisk räckvidd, betald räckvidd osv. För att få en så bra start som möjligt på ditt arbete. Och ett så bra resultat som möjligt på dina insatser. 

Har du frågor? Skicka ett mail så berättar vi mer!

New call-to-action

Här kan du läsa mer om SEO.

Här kan du läsa mer om hur du kommer igång med Inbound Marketing.

Vill du veta mer om våra tjänster?

SEO

Inbound Marketing

SEM - Google Ads