Insikter
- Frågor om sökordsoptimering som du helst inte vill ställa

Frågor om sökordsoptimering som du helst inte vill ställa

Här kommer svaret på ett gäng frågor om sökordsoptimering som du helst inte vill ställa.

1) Vad är SEO (sökordsoptimering)?

SEO står för Search Engine Optimization. Begreppet innefattar flera olika metoder och verktyg för att öka synligheten för din hemsida hos Google eller andra sökmotorer. Här kan du läsa mer om de olika metoderna och verktygen för att optimera din webbplats bättre.

2) Organiska och Betalda resultat – Vad är skillnaden?

Skillnaden mellan ett organiskt sökresultat och ett betalt sökresultat är till utseendet ganska liten. Google justerar också hur sökresultaten ser ut för jämnan så det finns risk för att den här bilden snabbt kommer bli inaktuell.

Skärmdump med en resultatsidan (SERP) från Google

3) Vad är metabeskrivningar och är de viktiga?

Metabeskrivning kallas det textutdrag som syns under rubrikerna i sökresultaten. Här har du möjlighet att ge en bra beskrivning av vad en kan förvänta sig av att besöka din sida. Om du inte använder den möjligheten kommer Google själv att göra en metabeskrivning utifrån vad den tror är ett vettigt utdrag från din webbplats. Det är med andra ord viktigt att du tar kontroll över din metabeskrivning för att öka möjligheten att sökaren klickar på ditt resultat.

4) Är det smart att skaffa ett domännamn som innehåller de sökord som jag vill få bra resultat på?

Om ditt företagsnamn eller varumärke innehåller ett av dina sökord så faller det sig naturligt att ditt domännamn också innehåller i ditt sökord. Men om så inte är fallet. Låt bli.

5) Hur vet jag om jag använder rätt mängd sökord på en sida?

Det vet du inte. Inte jag heller dessvärre. Det finns verktyg som till exempel Yoast eller Semrush som kan hjälpa dig en bit på vägen. Men det viktigaste är att du skriver en naturlig text som fokuserar på ämnet som är ditt sökord. Använd synonymer för att variera texten.
 

6) Vad är skillnaden på interna och externa länkar?

Det är precis som det låter. En intern länk är en länk som skickar besökaren till en av dina egna sidor. En extern länk skickar besökaren till någon annans webbplats. Båda varianterna har ett värde ur SEO-perspektiv.

 

7) Hur många interna länkar bör jag ha på varje sida?

När du gör SEO-analys och funderar på mängden interna länkar ska du ha samma förhållningssätt som mängden sökord. Använd interna länkar där det är naturligt - spamma inte. Det kan till och med straffa sig.

 

9) Behöver jag kunna koda för att sökordsoptimera själv?

Väldigt mycket av sökordsoptimering kan du göra utan att behöva koda en enda rad. Men det finns delar vad det gäller teknisk SEO där du kan behöva kodkunskaper. Men jag rekommenderar att du då tar hjälp av någon för att göra det. Många gånger rör det sig om laddningsoptimering av olika script och koder. Går du vilse där så kan det göra att din webbplats inte fungerar som det är tänkt.

 

10) Hur lång tid tar det innan jag ser resultatet av mitt SEO-arbete?

I det stora hela så beror det på om din webbplats är stor eller liten, ny eller gammal, om din förändringar kommer synas snabbt. Några faktorer är det som styr:

  • Hur mycket innehåll du skapar
  • Kvaliteten på ditt innehåll
  • Hur väl ditt innehåll matchar med din målgrupp
  • Storleken på din webbplats och dess domänauktoritet

 

Har du fler frågor om sökordsoptimering som du helst inte vill ställa? Samla ditt mod och skicka ett mail till mig, tommy@digitrooper.se