Insikter
- Annonsera på Instagram

Annonsera på Instagram

En snabbguide till annonsering på Instagram

Hur tänker du kring att annonsera på Instagram? Olika målgrupper använder sociala medier på olika sätt. Facebook är fortfarande dominerande bland 35-plussare. Vill du åt yngre målgrupper än så, behöver du tänka till och vara aktiv och annonsera på Instagram. 

I och med att smartphone flyttat in och fastnat i våra händer, är det idag superlätt för vem som helst att knäppa en snygg bild, av bra kvalitet, och omedelbart ladda upp denna i sociala kanaler. Detta fattade man tidigt på Instagram. Där de byggde en plattform som är optimerad för mobilanvändning och superenkel att ladda upp och dela innehåll på. Så om du vill nå ut till de som konstant har mobilen i handen (och vi är ju rätt många idag), behöver du annonsera på Instagram.

Instagram växer och får en bredare demografi

Visst, en del av dina användare och kunder finns fortfarande primärt på Facebook. Men faktum är att Instagram numera har en miljard användare. 500 miljoner av dessa använder plattformen dagligen. Endast Facebook och Youtube är större. Här finns dessutom en målgrupp som flera behöver. 61 % som använder Instagram är mellan 18 och 34. Vill du rikta dig mot en urbaniserad, medveten målgrupp med varierande etnicitet och bakgrund måste du även finnas på Instagram.

Så börjar du annonsera på Instagram

För att börja annonsera på Instagram måste du förstå hur plattformen funkar. Precis som övriga sociala plattformar är kanalens främsta mål att finnas där för användarna. Med andra ord: innehåll som får många likes och som engagerar användarna premieras. Dessutom avgör Instagram ditt personliga innehåll på basen av vad du och dina listor av vänner gillar och interagerar med. När du sponsrar innehåll behöver du alltså komma med ett innehåll som är värt att visas. Ditt sponsrade innehåll går då genom de naturliga algoritmerna, för att presenteras i samma flöde som det organiska innehållet. Det vill säga det innehåll som användarnas vänner och bekanta delar och inlägg från varumärken de redan älskar och följer.

Lär känna din Instagram-målgrupp

Eftersom Facebook äger Instagram finns det en stor mängd data tillgängligt för att hjälpa dig definiera och staka ut din målgrupp. De parametrar som finns tillgängliga här, är av största vikt för att din annons ska flyga. Instagram har koll på användarnas ålder, plats, intressen och hobbys. De har även koll på vilket innehåll användarna brukar interagera med och vad de inte gillar.

Vad du alltså bör göra är att lära känna dina egna målgrupper. Identifiera dem, segmentera dem i mindre grupper och jämför sedan med den data Instagram kan erbjuda dig. Och där någonstans ska du hitta vem du bör annonsera till.

Välj rätt innehåll och annons

När du vet att du vill annonsera på Instagram och dessutom lärt dig lite om målgrupperna är det dags att välja hur annonsen ska utformas. Här måste du i första hand tänka på att Instagram är ett visuellt medium, som främst används på telefoner och läsplattor. Tänk alltså på att annonsen ska vara anpassad till det formatet. Minimalistiskt, men ändå visuellt tilltalande och uppseendeväckande. Det finns några olika vägar att gå vad gäller innehåll:

[video width="1920" height="1080" mp4="https://digitrooper.se/wp-content/uploads/2019/09/mobile-app-ad-copy-1.mp4" autoplay="true"][/video]

Bilder

Människor älskar bilder, så om du har en produkt eller tjänst som blir snygg på bild: KÖR! Det kan vara mat, kläder, hårdvara - vad som helst egentligen som går att fota snyggt.

Video och film

Visst, vi kollar inte jättemycket på tv-reklam längre, men på Instagram mår videoreklamen fortfarande kalasbra! Det är inte bara möjligt, utan till och med rekommenderat, att använda rörligt material då du marknadsför på Instagram. Nu finns även IGTV där du kan göra längre innehåll och tv-produktioner.

Karusellannonser

Vi gillar att "swipa", det är bara så. Därför är det inget fel på en karusellannons, med ett bildspel med snygga bilder på dina produkter eller tjänster. Du kan göra annonser med upp till 10 bilder och dessutom går det att lägga in en "call-to-action"-knapp var som helst i bildspelet för att locka till konvertering.

Stories eller händelser

Det är även möjligt att få in din annons bland stories - och alla som använder Instagram vet ju att det främst är stories vi kollar på just nu. Därför lönar det sig att tänka ett format som funkar i stories - inte bara i flödet.

Kolla här för inspiration.

Vad funkar och vad funkar inte på Instagram

När du annonserar på Instagram är det bäst att kombinera din produkt med det som Instagram är bäst på - bilder och funktioner som gör bilderna snyggare (roligare, mer känslosamma eller på annat sätt sticker ut). Det kan vara en bildserie med en annons för din produkt, eller en snygg film där du kort presenterar din tjänst eller din produkt. En färggrann, uppseendeväckande bild är kritisk för att lyckas på Instagram. Och vad gäller filmer: Om långa förklaringar är superviktiga för din verksamhet, är Instagram kanske inte rätt väg att gå för dig.

vad kostar det att annonsera på instagram

Så till den kritiska frågan: vad kostar det att annonsera på Instagram?

På Instagram är det bud och auktion som gäller, precis som på Facebook, så det finns inga raka svar på exakt hur många du når och hur mycket det kostar. Däremot kan du vara säker på att varje visning du får visas till helt rätt målgrupp och att varje visning verkligen är en visning. Dessutom får du bättre räckvidd och bättre resultat än då du kör i traditionella medier. Och sist men inte minst: du får massor av statistik att använda då du ska annonsera på Instagram nästa gång.

Summan av kardemumman då?

Så här är det: Är du intresserad av att nå de yngre målgrupperna bör du annonsera på Instagram. Kom även ihåg att se till att dina insatser i sociala medier går hand i hand med strategi. 

Om du behöver hjälp med detta så är det bara att höra av dig till oss så hjälper vi dig.

Sugen på fler följare? Kolla in denna artikel om hur du kan öka följarantalet och på så sätt din organiska räckvidd. Vill du läsa mer om ämnet tipsar vi om denna artikel på Digital Marketing Institute.